Dr. Domján Mihály pszichológus blogja - @dr.domjan

Mind&Spirit blog

Mind&Spirit blog

Hétköznapi mennyország

Filmajánló

2018. június 26. - Dr. Domján Mihály

hetkoznapi_mennyorszag1.jpgA Hétköznapi mennyország című filmet először a 2004-es bemutatójakor láttam. Akkoriban Kiskunfélegyházán egy olyan személy üzemeltette a mozit, aki szívügyének tartotta az értékes alkotások közkinccsé tételét. A jegyvásárlások közben meg lehetett az úrtól azt is kérdezni, hogy a rákövetkező hetekben melyiket ajánlja és miért. Ráadásként az egyes filmek ingyenesek voltak, sőt a plakátokat a vetítések lezárta után el lehetett kérni. Nem sok relikviát őrzök, de a Hétköznapi mennyország posztere ezek között van. Utólag is hálás köszönet érte! 

A dráma hőse egy világhírű karmester - Daniel Daréus -, aki a karrierje csúcsán szívinfarktust kap. A művész úgy dönt, hogy a felépülése után visszatér a gyökereihez. A taxija tehát egyenesen a pici szülőfalujába vezet, ahol szinte az akarata ellenére új kapcsolatokat és abból fakadóan egy új életet kezd el felfedezni. Mivel annak idején - még tizenévesen - a menedzsere megváltoztatta a nevét, ezért a hazatalálásakor egy kívülálló idegenként indul neki az önismereti útjának. Talán pont abból a pozícióból, ahogyan korábban a saját életét is élte.

Fordulatokon keresztül a "maestro" - a korábbi karmesterségét követően - a pici templomi kórus vezetőjének jelentkezik. A milánói "fények" elmúltával ebben a merőben új felállásban, ámbár ugyanazzal a profizmussal áll neki az emberekben rejlő "hang" felszabadításának. Hasonló odaadással, mint ahogyan azt korábban tette. A falusiak lelkét pedig megérinti az a fajta törődés és bátorság, ahogyan a művész hozzájuk áll.

Igen, egy lelkes ember is elég a változások elindításához!

A kapott odafigyelés, elfogadás és zeneszeretet egyszerűen felhozza az emberekben az évek, évtizedeken át elhallgatott fájdalmakat. Az első egyenes mondat során még a Kereszt is leesik a falról...

Annak idején nagy hatással volt rám az Oscar-díjra szintén jelölt film, így utánakerestem a neten az egyéb infóknak. Láttam a mozi rendezőjével, Kay Pollakkal egy angol interjút, amelyből a következő maradt meg:

Az áldozatszerep leginkább a közösség megtartó és elfogadó ereje által vethető le.  

hetkoznapi_mennyorszag2.jpg

A film csúcspontja vagy sokkal inkább üzenete Gabriella éneke. A betétdal szövege lefordítva - a szinkronos feliratnál jobb verzióban - a következő:

"Az életem végre az enyém. Oly rövid az időnk a Földön. A sóvárgás hozott le ide, a beteljesült és a beteljesületlen vágyak. Mégis ezt az utat választottam. Bizakodásom messze túlnőtt a szavakon. Így láttam meg egy kis darabját a Mennyországnak, melyre soha sem találtam rá. Érezni akarom, hogy élek, hogy úgy élem a napjaim, ahogyan én szeretném. Érezni akarom, hogy élek, olyan életet, amelyet nem kell megbánnom. Sosem vesztettem el önmagam, csak hagytam, hogy álomban szenderegjen. Talán nem is volt más választásom, de mindig élni vágytam. Én csak boldog szeretnék lenni. Boldog és önmagam, erős és szabad, hogy lássam az éjszakából virradó napot. Itt vagyok, és az életem csak az enyém, és a Mennyországot, amelyben hiszek, felfedezem majd egy napon. Azt akarom érezni, hogy éltem az életem!"  (A fordítás forrása: itt.) 

hetkoznapi_mennyorszag3.jpgVisszatérve a templomi kórushoz, a minőségi figyelmen és az őszinteségen keresztül az emberek szíve elkezd megnyílni, ami a létszám drasztikus növekedésében ugyancsak meg fog majd mutatkozni. Álarcok hullanak le, ki nem mondott mondatok hangoznak el és a gyógyulás ereje egyre jobban kiárad. Mindez persze visszahat a főhősre is, aki így rá tud érezni a meghittség megtartó erejére, sőt a múltbeli sérelmeit szintén el tudja engedni...

Persze nem lenne film a film, ha mindenki a változásokat jó szemmel nézné... 

Michael Nyqvist főszereplő kiemelkedő játéka, a jól felépített mellékszálak és a zene ereje segített ahhoz, hogy könnyedén beleképzelhessem magam a templomi kórusba. Sőt, az a vágy jelent meg bennem, hogy bárcsak én is odatartoznék.  

A filmajánlót egy, a moziból vett mondattal zárnám:

"Isten hozta itthon!"

Ezt kívánom, hogy szeretettel átélhesd! Őszintén!

Isten hozott itthon!

 

Dr. Domján Mihály 

misi4.jpg

https://drdomjan.blog.hu

https://www.instagram.com/dr.domjan

www.pinterest.com/drdomjanmihalymiklos

www.drdomjan.hu 

 

Az új pszichológusi podcast-ek meghallgathatók - akár vezetés, sütés-főzés, takarítás, futás közben - a Spotify-on, a Youtube-on és az Apple Podcast-on. Itt tudsz a többi hanganyagra feliratkozni is. 

Ehhez a témához kapcsolódóan az alábbi bejegyzéseket ajánlom:

Amennyiben a blogbejegyzések és a podcast-ek értéket képviselnek számodra, mi több, a továbbiak elkészítését támogatni szeretnéd, akkor azt a Patreon oldalamon meg tudod tenni.

Hálásan köszönöm!

 

 A filmmel kapcsolatos információk az alábbi képen keresztül érhetőek el, maga a film pedig itt

 (A képek forrása: itt)

A bejegyzés trackback címe:

https://drdomjan.blog.hu/api/trackback/id/tr1014067017
süti beállítások módosítása