Dr. Domján Mihály pszichológus blogja - @dr.domjan

Mind&Spirit blog

Mind&Spirit blog

Međugorje - a működő isteni valóság

„…vezetlek benneteket, mint egy járni tanuló, bizonytalan gyermeket.” - 1989. 12. 25.

2019. február 07. - Dr. Domján Mihály

medjugorje6.jpg1998 tavaszán Regina Collins nővér az egyik lelkigyakorlatának a szünetében odajött hozzám. Megkérdezte, hogy voltam-e már Međugorjeban (Bosznia-Hercegovinában). Mondtam neki, hogy nem. Erre ő határozottan és kedvesen azt tanácsolta, hogy miután hazaérek, keressek egy utazási irodát és menjek el.

Anno, az írott sajtó dominált a mindennapokban. Így első körben ott néztem utána a zarándoklatos hirdetéseknek. Meg is találtam a szimpatikust, és odaszántam magam az útra. Pár hét múlva indultunk. A szétlőtt Szarajevón keresztül - egy napos buszos utazás keretében - végül megérkezett a csoport a Mostar melletti fennsíkon elterülő faluba

Röviden arról, hogy miért megyek vissza azóta is!

1997 őszén kezdtem el imádkozni egy személyért az életemből. Tudniillik azt döntöttem, hogy megbocsátok neki. Egyáltalán nem kívántam ezt az "aktust", mert a szívemben annyi fájdalom volt. Ennek ellenére azt döntöttem, hogy naponta imádkozom érte és kérem a megbocsátás ajándékát mindkettőnk számára. (Számos esetben az el nem fogadás kölcsönös!) Háromnegyed évig semmi sem változott a szívemben. Ugyanolyan harag volt bennem és kiszolgáltatottság. Majd jött ez az út, és egyszer csak azt vettem észre magamon, hogy nem csupán megbocsátottam, hanem elkezdtem a másikért hálát adni. Rajta keresztül tudtam ugyanis a hitemet - ilyen fokban életemben először - megélni. Bár ez így leírva és gondolom olvasva "regényízűnek" tűnik, belül azonban másképpen éltem meg. Én voltam ugyanis a legjobban elcsodálkozva azon, hogy spontán és örömmel hálát adok egy olyan személyért, aki annyi bántott engem. Tulajdonképpen nem magáért a fájdalmakért adtam hálát, hanem az elengedésért. Nagyon megdöbbentett a kegyelem!

Ha most visszatekintek, és egy szóban szeretném összefoglalni Međugorjet, akkor ezt így tenném: 

Működik!

medjugorje5.jpgVisszatérve a saját életemhez, ezután számtalanszor kellett még a másik személynek megbocsátanom, ahogyan persze magamnak is. Egyáltalán nem klasszikus csodának éltem meg az akkori kegyelmet, hanem inkább fordulópontnak. Méghozzá olyan "igazinak", ami után sok embert elvittem ide. Ezzel a bejegyzéssel most ugyanazt teszem.

Szeretnék az előzőeken egy picit elidőzni. A megbocsátás, az elengedés, az elfogadás vagy akár a pszichológushoz járás nem hasonlítható össze egy szappanopera 60 percével. Ha valami öt év alatt "kukázódott le", akkor bizony a felépülésre is öt évet érdemes szánni... Az élet megélése az instant megoldásoktól igen messze van, persze mindenből tudunk tanulni.   

medjugorje_1.jpgFolytatva Međugorjet, jöjjön pár adat!

2018-ban összesen 1 672 000  szentostyát szolgáltattak ki, a szentmiséken pedig 39 104  pap koncelebrált. (Forrás itt.)

A Mária jelenések 1981. június 24. óta tartanak. És igen, még most is! Ilyenre nem volt példa a történelemben, ahogyan arra sem sok, hogy egy Nő tanítson tömegeket. Talán ez a két indoka annak, hogy Róma még kivár...  

Kedvcsinálónak és útravalónak összeszedtem pár gondolatot:

  • A zarándoklás pszichológiája című blogbejegyzésem egy megtapasztalásomról már írtam. Pofonnak éltem meg Isten azon realitását, amikor egyik évben, a nagy "siránkozásaim közepette" az imádságban "felébresztett". A következőt helyezte Međugorjeban a szívemre (egy konkrét dologgal kapcsolatosan): "Ha nem szereted, akkor teremts olyat, amit igen." Végtelenül dühített az a fajta felnőttség, amit ott, akkor Isten a pofámba nyomott. Háromnegyed év alatt azonban eljutottam a tettek mezejére.  
  • Međugorje extermitása abban van, hogy Mária havonta üzenetek ad az emberiségnek. Regina Collins nővér, akiről a bejegyzés legelején említést tennem, mindezt a következőképpen értelmezi: kétezer éve egy nő nem vezethetett - főleg nem a zsidó kultúrkörben. Az idők azonban változtak. A hölgyek vezetői képességére ugyanúgy szükség lett, ahogyan a férfiak határozottságára és felelősségvállalására.
  • Mária üzeneteiből kettőt szeretnék idézni.  "Addig imádkozz, amíg az örömöt meg nem találod." Lehet ezt persze szélsőségesen értelmezni, ahogyan magát a zarándoklás témáját. Egy biztos, Örömhírről - Evangéliumról - öröm nélkül nem beszélhetünk! 
  • A másik üzenet, amit kiemelnék, a következő: "...szeres­sétek a mohamedán, ortodox és ateista testvéreket is." Mária az egész emberiség mennyei Anyjaként "definiálja" magát, aki nem tesz senki között különbséget. 
    • Írás közben több, mint egy órán át kerestem azt a könyvet, amit vagy 10-15 éve olvastam, de nem jöttem rá, hogy melyik az. Így csak nagyjából tudok belőle idézni. A fiataloknak a jelenések elindulása után a következőt mondta: "Van a faluban egy szent asszony." A gyermekek nagyon kíváncsiak voltak, hogy vajon ki lehet az, ezért rákérdeztek. A válaszon megdöbbentek, ahogyan én is. Emlékeszem, hogy egymás után háromszor olvastam vissza a könyvben a sorokat, hátha felfogom: "Egy muzulmán nő." Őszintén írhatom, hogy bármit is éltem eddig át Međugorjeban, számomra ettől hiteles: az egységtől.  
  • Egyszer a gyermekek - a jelenések kezdetekor mind a hat látnok fiatal volt - megdicsérték Mária öltözetét. Megkérdezték tőle, mi az oka a pazar megjelenésének. A válasza mosolyt csalt elő belőlem: "Mert szeretem a szép ruhákat!" Annyira érzem a szívemben, hogy ez Međugorje lelkisége: szeretni az életet.  

A hit egy ajándék és egyben egy döntés is.

mostar2.jpgHa megtaláltad magadban a vágyat a zarándokláshoz, akkor pár tanácsot még figyelembe vehetsz.

Az első, hogy ne a hónap második napja vagy 25-e körül menjetek, mert akkor rengetegen lesznek. Szállást évek óta nem foglalunk előre, mert mindig találunk. Először a Klemo Hotelben érdeklődünk.

Ha jól bírjátok a 40 fok feletti tartós hőséget és a magasabb árakat, akkor ajánlom a nyarat. A tavasz és az ősz sokkal kedvezőbb.

Dunántúlról és Budapestről az M7, majd Zágráb, Split útvonalon végig autópályán tudtok utazni. Kelet-Magyarországról Szarajevón keresztül érdemes menni - kevesebb az autópálya és sajnos lassú az előrehaladás. Így viszont útközben meg tudtok állni egy finom ćevapčići-re vagy sült bárányra - a Balkán ízei és ételei nagy kedvenceim. A Neretva völgye kárpótolni fog Benneteket, ahogyan Mostarban az öreg híd - Stari most. (A blogbejegyzés utolsó három képe Mostarban készült.)

mostar3.jpgA zarándoklatra vigyetek magatokkal fülhallgatós rádiót, aminek a segítségével (vagy a mobilon keresztül) rá tudtok az esti közös mise fordítására csatlakozni. Angolul, németül, olaszul mindig van, néha magyarul is. A szentmise mindennap 18 órakor kezdődik.

A programokra két nap elegendő: egyik a keresztútra, amely a Križevac hegyen van (a Szent Jakab templom háta mögött 1,5 kilométerrel), a másik a jelenési hegyre - Podbrdo

Szállások közül a Hotel Tau-t ajánlom - magyar gyökerekkel is rendelkeznek, nagyon kedvesek és jó helyen van.

Étteremből a templommal szemben és picit jobbra a Restaurant Pizzeria Colombo ajánlom és az inkább kocsival, mint gyalog megközelíthető kiváló Restaurant Filii-t. Euroval a legtöbb helyen fizetni lehet és persze kártyával mindenhol. 

Ha pedig Međugorje lassan 40 éves történetéről szeretnél részletesebb olvasni, azt itt megteheted.  

mostar.jpgBelegondoltam abba, hogy mire biztatlak! Egy 800 km-es (1600 km) utazásra. Veheted ezt kritikusan is, hiszen, ha akarsz imádkozni, akkor azt az otthonodban szintén megteheted. A Szemlélődő ima a mindennapokban című írásom pont ebben szeretne egy egyszerű és új nézőpontot számodra felkínálni. A "hazai" elcsendesedésnek azonban nem mond ellent az, hogy kimozdulj!

A komfortzóna elhagyása nélkül úgysincs változás!

Azt gondolom, hogy ezt bárhogyan meg lehet élni. Szánhatunk minőségi időt Istenre - mind otthon, mind egy zarándoklaton. 

„Csupán azt kívánom, hogy boldogok legyetek, örömmel és békével telve, és hogy hirdessétek ezt az örömet.” - Jelena közösségének, 1986.

Örömre és a lelki békére mindannyiunknak szüksége van - ezt kínálja Međugorje.

Menj el és tedd le a terheidet! Éld át! 

 

misi4.jpg

Dr. Domján Mihály
pszichológus, családterapeuta 

https://linktr.ee/drdomjan

 

Az új pszichológusi podcastek meghallgathatók - akár vezetés, sütés-főzés, takarítás, futás közben - a Spotify-on, a Youtube-on, a Google Podcasts-en és az Apple Podcasts-en. Itt tudsz a többi hanganyagra feliratkozni is.  

Ehhez a témához kapcsolódóan az alábbi blogbejegyzéseket ajánlom:

Amennyiben a blogbejegyzések és a podcast-ek értéket képviselnek számodra, mi több, a továbbiak elkészítését támogatni szeretnéd, akkor azt a Patreon oldalamon meg tudod tenni.

Hálásan köszönöm!

(Képek forrása: saját) 

A bejegyzés trackback címe:

https://drdomjan.blog.hu/api/trackback/id/tr9714519608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása