Dr. Domján Mihály pszichológus blogja - @dr.domjan

Mind&Spirit blog

Mind&Spirit blog

A szavak teremtő ereje

2019. március 06. - Dr. Domján Mihály

liszabon2.jpgÉvekkel ezelőtt egy szimpatikus, őszinte és nyitott hölgy kért tőlem segítséget. Röviddel a megérkezése után elmondta nekem, hogy megcsalta a férjét. Megjegyezném - később kiderül, hogy miért - erre semmilyen negatív reakció nem jött fel a lelkemben. Érdeklődően, figyelve rá, elkezdtük tehát közösen a témáját körbejárni. Végigvettük a múlt eseményeit. Próbáltam kérdésekkel hozzásegíteni ahhoz, hogy mind a férje, mind a saját oldalát egy kicsit jobban megértse. Oldott hangnemben beszélgettünk - tabuk nélkül. Érintettük például azt, hogy kié a felelősség a megcsalás tettében. Belátta, hogy ez az övé, a férjével pedig közös a megromlott kapcsolatukért. Felvetettem, hogy mi lenne, ha először a párkapcsolatára helyezné a hangsúlyt és felvállalná abban azokat az elégedetlenségeket, amiket nekem is felsorolt. Látott benne "fantáziát". A hölggyel azt a statisztikát ugyancsak megosztottam, hogy a szeretői kapcsolatok 80%-a a válás(ok) után lezárul, persze a 20%-ot szintén nem szabad letagadni...

A későbbi visszakérdezéseimen keresztül kiderült, hogy a beszélgetéssel semmilyen bűntudatot nem okoztam, hanem értékesnek és megnyugtatónak találta az együttlétet. Mint általában, figyeltem most is a szavaimra és a hanghordozásomra. (Ez persze nem mindig maradéktalan.) Mivel a hölgyet könnyen el tudtam fogadni, így egyáltalán nem volt nehéz számomra konstruktívan jelen lenni.

A konzultáció végén azután jött az az érdekes szituáció, ami miatt most mindezt leírtam. A hölgy azt mondta nekem, hogy azért választott engem, mert tudja rólam: keresztény vagyok. A rejtett elvárása pedig az volt az irányomba, hogy eljön ide, én meg majd katolikusként leszidom és kiosztom. Nagyon tetszett az őszintesége! Ennél a pontnál azért nem bírtam tovább, hanem elmosolyodtam, majd mindketten felnevettünk!

Kedves Olvasóm! Semmi gond, ha nem hiszel Istenben! Bárhogyan legyél, szeretném, ha pár dolgot mégis meghallanál a Nagyböjtben:

Isten nem haragszik Rád! Megért Téged! Isten nem ítél el! Úgy szeret és fogad el, ahogyan vagy! 

Ha hallottál már ilyen szöveget, akkor tudod, hogy ezután szokott jönni a "DE" szócska, amivel minden korábbi mondat lenullázódik és értelmét veszti. Régebben én is így gondolkodtam a bizonytalanságaim és a meg nem élt életem miatt, de ma már máshol tartok. 

Akkor mi a helyes a "De" helyett? 

Rövid leszek: 

Neked jó az, ha a lelkiismereted szerint élsz!

szentkut.jpgNeked jó az, ha szeretsz, nem pedig gyűlölsz! Neked jó az, ha kedves vagy! Neked jó az, ha van önuralmad! Neked jó az, ha hűséges vagy! Neked jó az, ha megtanulsz hallgatni vagy éppen nyílttá válni! Neked jó az, ha a káromkodás helyett odafigyelsz a szavaidra! Neked jó az, ha a kritikusságod helyett inkább a saját tehetetlenségedet és a félelemeidet vállalod fel! Neked jó az, ha az emberi kapcsolataidat előrébb helyezed az elvárásaidnál! Neked jó az, ha beleállsz a nehezebb helyzetekbe, minthogy azonnal kikerüld a konfliktusokat! Neked jó az, ha nem ütsz, hanem érintesz! Neked jó az, ha nem vádolsz, hanem megengedsz és megértesz! Neked jó az, ha cselekvő vagy, nem pedig passzív! Neked jó az, ha nem nyújtod végtelenségig a dolgokat, hanem adott ponton bölcsen elengedsz! Neked jó az, ha betartod Isten törvényeit!

De..., de bárhol is tarts, Isten akkor is szeret Téged!

Hogyan lehet ezt a hozzáállást befogadni?

Például úgy, hogy elkezded olvasni a Bibliát. Bármilyen kilátástalan helyzetben is lennél, az adott szakember felkeresése mellett kinyithatod az Evangéliumokat, imádkozhatsz, és kereshetsz egy olyan félmondatot, ami megfog Téged!

Mert Isten igéje élő és ható, élesebb minden kétélű kardnál, és áthatol az elme és a lélek, az ízületek és a velők szétválásáig, és megítéli a szív gondolatait és szándékait. Zsid 4:12 

szlovenia.jpgNekem sokszor nem tanácsra van szükségem, hanem arra, hogy megtanuljak az adott helyzetből "felfelé tekinteni"! Ebben segít, ha keresek és találok egy olyan bibliai részletet, amely megérint. Elkezdem azt naponta többször ismételgetni, hordozni - heteken keresztül. Van a telefonomban olyan jegyzet, ahol ezeket gyűjtöm. Nem a mások által "talált" Igéket, hanem a "sajátjaimat". 

Számtalanszor éltem már azt meg, hogy az Ige élet és lélek (Jn 6,63). Legutóbb például egy műtétből való gyógyuláskor. Küszködve és szenvedve kerestem egy olyan félmondatot, ami szólt hozzám. Ez most gyorsan ment, szinte a Biblia kinyitásakor. Elkezdtem tehát az adott pici részt ismételgetni és hagyni, hogy hasson rám. Örömöt éreztem és egységet. Napokkal később rengeteg múltban elkövetett hibám jött fel bennem. Tényleg nagyon érdekes és egyben fájdalmas felismerések születtek meg a szívemben. Érzelmileg sokáig hullámoztam, de az Ige hordozását és az imádkozást nem hagytam abba. Hetek múlva békébe kerültem, bár a teljes gyógyulás még várat magára. 

A mostani blogbejegyzést nem vetettem volna "papírra", ha nem kapok a múlt héten pozitív visszajelzést az egyik férfi kliensemtől. Hálásan köszönöm! Fel sem merült volna ugyanis bennem, hogy bárkit inspirálni tudok az imádkozásra az írásaimmal! 

biblia.jpgArra biztatlak, hogy vedd elő a Bibliád és kezd el olvasni! Hordozz egy "pici" Igét és hagyd, hogy a lelki változás csodája Veled is megtörténhessen!

 

misi4.jpgDr. Domján Mihály

https://drdomjan.blog.hu

https://www.instagram.com/dr.domjan

https://hu.pinterest.com/drdomjanmihalymiklos

www.drdomjan.hu 

 

Ehhez a témához kapcsolódóan az alábbi blogbejegyzéseket ajánlom:

 

(Képek forrása: saját)

A bejegyzés trackback címe:

https://drdomjan.blog.hu/api/trackback/id/tr3914669477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása