Dr. Domján Mihály pszichológus blogja - @dr.domjan

Mind&Spirit blog

Mind&Spirit blog

Blogolás 5 lépésben

2018. október 16. - Dr. Domján Mihály

insta24.jpg2017 augusztusában jött elém az az ötlet, hogy a rendszeres budai előadásaimhoz rövid gondolatokat írjak. Pár hónap múlva, miközben fogalmaztam a mondatokat, újabb elképzelés tört fel bennem. Bár a blogolást addig szisztematikusan elvetettem, egyszer csak lett hozzá kedvem...

Eleinte az adott előadások, korábban már "legyártott" anyagát bővítettem, majd elkezdtem ráhangolódni mások igényeire. Barátaim körében közvéleménykutatást tartottam, illetve olvastam cikkeket a blogolás mikéntjéről. A klienseim szintén sokat segítettek azzal, hogy a problémájukkal "házhoz" hozták/hozzák a témákat. 

Körülbelül 1,5 hónappal a kezdetek után merült az fel bennem, hogy mi lenne, ha egy-két tortareceptet megosztanék. Bár nevetséges, de feszültségként éltem azt meg, hogy a vágyam összeegyeztethető-e a profilommal. Az egyik legjobb barátomnak el is mondtam az aggályomat, aki pár tőmondattal a helyemre tett. Elfogadtam tőle, hogy a blogolás olyan közeget jelent, ahol az alkotói szabadságnak nagyobb tere van, mint egy könyv megírásakor. A Pavlova tortám beigazolta ezt - napokon keresztül "virított" az Indexen. Ebben az időszakban írtam meg az egyik legsikeresebb blogbejegyzésemet az önbizalomhoz vezető lépésekről - több, mint 6500 lapletöltéssel.

Újabb hónapok múlva csoportosítani kezdtem a cikkeket. Tudatosan könyv-, és filmajánlókat kezdtem el írni, ahogyan az üzleti pszichológia is teret nyeret a "lapokon" pl. A cégen belüli kulcsemberek megtartása. Újabb fordulatom akkor jött el, amikor megszületett A zarándoklás pszichológiája. Ebben nemcsak a tudományból, hanem a keresztény pszichológusból is megmutattam egy "szeletet". Talán ez az a bejegyzésem, amivel kapcsolatosan a legkülönfélébb helyekről is pozitív visszajelzést kaptam. Nagy örömömre szolgál, hogy pl. a Szent Jakab Zarándokút weboldalon a mai napig kint "vagyok" a Hírek/Programok menüpontban. Ezzel nyert különben értelmet a Mind&Spirit blognévből a Spirit - Lélek - szó.   

Akartam-e abbahagyni?

pixabay_mobilapp.jpgPersze. A blogolás 5 lépésében fogok majd arról írni, hogy a saját közönségem olvas engem, de nem jelez vissza. Ez segített különben abban, hogy tisztázzam magamban, hogy mit, miért teszek. Ha ironikus akarnék lenni, akkor "grafomán" vagyok, de inkább az a szimpla igazság, hogy könnyedséget érzek írás közben. Élvezem! Ez az elején egyáltalán nem így volt. Bár három nyomtatott könyvön vagyok túl, de a blogolás tett gyakorlottá. Tulajdonképpen észrevétlenül megszületett bennem az öröm.           

Akarnod kell énekelni, még ha csak a raktárba hívnak is fellépni. Énekelned kell bárkinek, aki ott van, hogy téged hallgasson, beleértve saját magad is. Volt, hogy a szobanövényeimnek adtam elő beszédet, mikor senki más nem volt ott, hogy hallgasson. Írnod kell, még ha nincs is senki, aki kiadná a könyved. Érted? Mert ez az, ami neked rendeltetett! Azt teszed, amit tenned kell. Valamit építened kell, valamit alkotnod kell. (...) Senki sem fogja ezüsttálcán átnyújtani neked, mondván: "Itt a megvalósult álmod." Nem! Ez nehéz! Igen, nehéz! Igen, bonyolult! Így van. És ezért éri meg! (Les Brown)

2017. november 6-án született meg az első bejegyzésem. Az azóta eltelt 11 hónapban a következőket szűrtem le:

  • Abból tudsz hitelesen adni, amit megélsz és tapasztalsz. Talán ez a legfontosabb, mármint a "leltárod" előzetes elkészítése. Mivel jómagam pszichológus és családterapeuta vagyok, így számos téma számomra adottá vált. Összesen csak egy-két blogbejegyzéssel próbáltam kísérletezni - a tortákon kívül -, a statisztika alapján kevesebb eléréssel. A kedvencem mégis ezek között van: Generációs veszteségeink. Másik szívemhez nőtt bejegyzés a szervdonorok emlékművének átadásáról szól. 
  • Az alkotás egyben egy önismereti út is. Az idő tisztázza az emberben a valós szándékait. Nekem lassan esett le, hogy az elismerést el kell engednem. 45 évesen a 35 és 45 év közötti korosztály a legnyitottabb az írásaimra - a különböző statisztikák alapján (Facebook, Intsagram). Ez azt szintén jelenti, hogy a bejegyzéseimet főként egy olyan generáció olvassa, akik nem használják az Instagramot, a Facebookon pedig bár regisztráltak, de csak részben aktívak. A blogolás egyik fontos lépése az, hogy tudd, kiknek írsz és miért! Ne akarj mindenkinek, hanem csupán azoknak, akik a Hozzád hasonló élethelyzetben vannak és nyitottak Rád! Számomra a miért mögött a megosztás lehetősége - "mert megtehetem" -, és az adás öröme áll.    
  • Az írás nem lehet öncélú! Tehát nemcsak a saját igényeimet kell kielégítenem, hanem oda szükséges figyelnem az olvasókra. Nálam ez leginkább a szóbeli eszmecseréken keresztül valósul meg. Azt gondolom, hogy a blogolás fontos lépése az olvasókkal való kapcsolattartás. Számomra idetartozik még az is, hogy az írásommal nem vagyok kirekesztő és nem használok sértő vagy trágár szavakat.    
  • Egy jól működő blognál az írás és a marketing aránya teljesen más, mint azt ismeretlenül bárki is gondolná. Egy egység írás mellé 2-4 egység marketinget kell tenni! Az első két hónap után döbbentem rá arra, hogy gyakorlatilag a Google keresőmotorjai nem ismerik fel a blog.hu rendszerét. 2018 január és február estéi ezért arról szóltak, hogy a munka után magyar és angol oldalakon olvastam a blogok keresőoptimalizálásáról. Nem a profi szintet céloztam meg, de a rendszer lényegét megértettem. Ha blogot szeretnél írni, akkor az a másik "titok", hogy azt hirdetések nélkül nem tudod megúszni, hacsak nem influencer vagy. Ha pedig az lennél, akkor ugye nem írnál blogot, úgyhogy tanuld meg a Googel AdWords és társai "gondolkodását"...   
  • A sikeres blogbejegyzést a címe "adja el". Ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni. A jó cím rövid, kb. 3 szavas. Figyelemfelhívó, sejtető és hívogató. Bármennyire hihetetlen, de az arány a becsléseim szerint a következő: 90% cím, 10% tartalom - főként azok között, akik nem ismernek, illetve nem követnek. Magamban a ráta elfogadása ellen harcoltam a legtöbbet, de beláttam: mindegy, hogy Domján Mihály mit szeretne, ez van. Mára elfogadtam. Be szoktam különben egy-két kedves barátomat a "kiválasztásba" vonni, amit más bloggereknek is ajánlok. 

blog_cover.jpgMit adott eddig nekem a Mind&Spirit blog?

Megfigyeltem magamon, hogy a mindennapi életben is bátrabban tudom a véleményemet vállalni. A 10 évvel ezelőtti énem el sem tudta volna képzelni, hogy egyszer itt fogok ülni és a 100.000-ik laptöltés kapcsán írni fogok a nagy nyilvánosságnak.   

Miben lenne érdemes változtatnom?

Azt gondolom, hogy ha szélesebb rétegnek szeretnék írni, akkor egy blogbejegyzésem tartalmát legalább 3-5 részletbe lenne érdemes vágnom. Kevesebb szöveggel és olvasmányosabban lehetne a gondolatokhoz hozzányúlnom - sokkal-sokkal rövidebben. Egyenlőre maradok annál a stílusnál, ami őszintén belőlem jön, de nyitottan várom a következő sugallatokat... 

Minden kedves Olvasómnak meg szeretném köszönni az eddigi figyelmet! Bár többségében egyoldalúan ismerjük egymást, mégis hálát érzek!  

Sok mosolyt és sikereket!

 

misi4.jpgDr. Domján Mihály

https://drdomjan.blog.hu

https://www.instagram.com/dr.domjan

www.drdomjan.hu 

 

Ehhez a témához kapcsolódóan az alábbi bejegyzéseket ajánlom:

 

(Képek forrása saját és www.pixabay.com) 

insta32.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://drdomjan.blog.hu/api/trackback/id/tr7414261037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása